
W przypadku jachtu motorowego silnik ma dużą wartość w stosunku do kadłuba. Czy takie zdarzenie jak np. zatarcie silnika z powodu awarii wskaźnika temperatury podlega ubezpieczeniu?
Odpowiedź
W standardach jachtcasco silnik objęty jest takim samym ubezpieczeniem jak kadłub jachtu.
Mowa więc tu o różnorodnych przyczynach zewnętrznych, które mogą spowodować uszkodzenie
silnika. Jednakże w odniesieniu do silnika i innych składowych zespołu napędowego jachtu istnieje
także ryzyko awarii (zepsucia) na skutek działania innych czynników niż zewnętrzne. Ochrona
ubezpieczeniowa tego typu szkód stanowi rozszerzenie polisy jacht casco poprzez zastosowanie
specjalnej klauzuli, najczęściej dodatkowo płatnej. Aby utrzymać ochronę ubezpieczeniową nie
wystarczy zawrzeć umowę ubezpieczenia, ale także należy spełniać określone w klauzuli obowiązki
związane z właściwym serwisowaniem ubezpieczonego zespołu napędowego. Niestety, na polskim
rynku ubezpieczenie tego typu nie jest powszechnie oferowane (brak w ofercie polskich zakładów
ubezpieczeń) i na chwilę obecną można je nabyć jedynie u zagranicznych ubezpieczycieli. Należy
pamiętać, że ubezpieczenie silnika (zespołu napędowego/maszynowni) nie może być ubezpieczone
jako samodzielne ryzyko i żeby uzyskać ten rodzaj pokrycia ubezpieczeniowego należy nabyć całe
jachtcasco.
Na pytanie odpowiedziała Pani Małgorzata Glueck broker ubezpieczeniowy z firmy Proffman.